joi, 31 decembrie 2009

Anul Nou: Datini si obiceiuri

          Pur si simplu, mă declar uluit! Am observat cu tristețe că și în acest numărul colindătorilor, dar și cel al urătorilor a scăzut dramatic. Pe strada e...liniște. Și totuși, în ceilalți ani, orașul vuia de cete, de capre, de urși. Ne modernizăm și îngropăm, încet-încet, și tradițiile de la temelia acestui popor. Pentru a nu uita, vă propun câteva exemple de obiceiuri ce prilejuiesc intrarea in noul an.
          Primul exemplu care îmi vine în minte e bătaia de la Ruginoasa, județul Iași, o experiență nu foarte plăcută pentru șoferi. Țin minte că, acum cam 5-6 ani, am trecut pe acolo cu mașina, într-o iarnă destul de friguroasă. Mă consider mândru că am scăpat cu mașina întreagă(puțin zdruncinată vă dați seama).  În confruntarea tradițională dintre văleni și deleni, câștigătorul având dreptul de a organiza balurile, și deținând un ''monopol'' asupra fetelor din sat, cad de cele mai multe ori victime jandarmii, mobilizați cu sutele. Tinerii au început, evident să folosească și diverse căști sau să își întărească costumele.
          Dar, poate nicăieri evenimentul nu are o mai mare amploare ca în Bucovina. Probabil mai toți ați auzit de calendarul cu foi de ceapă, pentru prognoza umidității în anul următor, sau de călușari (Dolhești). Să nu uităm de plugușor... Sau de jocul caprei... Un dans încărcat de simbolistică. Din câte știu, capra "urcă" mai întâi în copac, dar se îmbolnăvește și moare. NU EXISTĂ DOCTOR!!!! Țăranul însuși vorbește cu animalul, care în cele din urmă se trezește, continuându-și jocul. Am avut ocazia să văd și obiceiul ursului, păstrat cu sfințenie în zona Neamțului. La bunici, în fiecare dimineață, pe 31 decembrie sosesc la poartă cete de 10-15 artiști. Nu prea ai cum să descrii în cuvinte ceea ce simți. E mirific. Dansul urșilor în cerc, rostogilirea și moartea se corelează cu trecerea anotimpurilor, aceștia debordănd de energie și talent.
             Merg să privesc o ceată, care nu face altceva decât să lovească în disperare o tobă. Voi merge și eu cu uratul, cel mai sigur mai după-amiază. Promit că voi reveni curând.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu